(: Don't judge me by past. I'm not a tomboy anymore and I'm not a lesbian :)

09 May 2012

Aku vs Anak Cina



Hi korunk, aku takde mood sebenar nie. Nk tau nape? Sb ada ank cina bdk skolah aku dulu yg perasan hensem, pandai, and tau segala-2 nya. Menyampah! Tau tak menyampah?! Huh! Aku rase nk bunuh jer dia tadi. Naseb jer aku tau undang-2 and akal aku masih waras. Kalo tak mampus kau ank cina!

Sebenarnya kan.., aku bukan jenis yg suke cari gaduh tp bila org mulakan dulu, and still tak faham-2 bhsa and still nk curahkan minyak dlm api yg membara, aku tunggu pe lagi.. Naek angin jugakk lar. Ada ke patot nk berbahas dgn aku pasal matrik and f0rm6. Well, cm entry aku sblom nie, aku dh bgthu kan yg aku dpt matrik? Ank cina nie lak, nk gaduh ngan aku psal isu yg bg aku tak perlu diperbesarkan. Nk tau pe dia ckp??

Anak cina : Ko dpt matrik ek?
Aku : a'a.. Tak tau nk ekspress my feeling cmner, hepy or x..
Anak cina : Matrik rugi larr, baek msuk f6 jer. Matrik takda sijil. Sia-2 jer
Aku : Mmg la, aku dh tau takda sijil, at least lpas abez matrik, aku dpt bt degree terus. Kn dh jimat masa kt situ??
Anak cina : Tp ko kena skor 3.5 ke atas. Bru jamin masuk U
Aku : Watever it is, u shud remember.. When there's a will, there's a way
Anak cina : Ko ckp sng larr

Then, dia citer yg ada cikgu skola mahmood dpt 3.7 tp tak dpt smbung medic.

Anak cina : Kalo ko nk amek medic kena skor 4.0 ..
Aku : Yg tuu aku tau la.. Actually, aku nk gtau pun susah sb aku fhm and mengerti dgn ketentuan yg diajarkan dlm Islam.
Ank cina : Pe dia??
Aku : Kita semua tau yg bile kita berusaha, kita dpt kejayaan. Tp dlm Islam bila kita tak dpt kejayaan tuu, that's mean Allah dh rancangkan sesuatu yg terbaek utk kita. He know better than us.
Ank cina : Tp masalahnya, kalo ramai mintak medic, bdk yg stpm dulu yg diutamakan.
Aku : Tp dia takkan tolak bdk yg dpt 4.0 kn?
Anak cina : Mmg tak tolak, tp keutamaan akn diberikan pd bdk STPM.
Aku : It's ok. Aku percaya dgn ketentuan Allah . And tak kan kerajaan tuu bangang sgt kn tak nk bg bdk yg 4.0 or 3.9 and above masuk U and smbung bt medic??
Anak Cina : Ikot ko laa...
Aku : Tak payah nk gugat and kecutkan semangat aku utk belajar. 
Anak cina : Aku bkn nk kecutkan smgt ko tp bgtahu yg realiti. Tak caya tnya cikgu
Aku : Keptutusan aku muktamad. And maybe rezeki aku kt situ..
Anak cina : Ikot ko laa. Aku tak nk gaduh ngan ko

Kelebihan matrik :
  1. Lpas abez trus dpt buat degree
  2. Jimat masa
  3. Tak perlu byr and dpt elaun lagi
Kelemahan matrik : 
  1. Susah utk masuk matrik
  2. Pembelajran yg laju
  3. Result kena gempak
  4. CGPA 3.5 mmg tgi tp blom tntu dpt pergi jauh
Kelebihan F6 : 
  1. CGPA 3.5 pun takda hal nk fly mana-2.
  2. Sentiasa didahului berbanding matrik
  3. Dpt 2.75 pom maybe dh boleh kalahkan matrik yg pointer 3.2 - 3.4
Kelemahan F6 : 
  1. Peperiksaan plg susah di Asia 
p/s : Macam aku katakan, when there's a will, there's a will. Kat mana belajar skalipun, kalo malas and goyang kaki jer mana nk dapat result gempak kn ????

No comments:

Post a Comment

Lepas baca tuu, tinggal2kanlah komen kat sini ye ^_^